Częstujemy "zdrowiem" innych.

Czerwiec to miesiąc pełen słońca, kolorów i energii.

Chcąc zaakcentować te walory zbliżającego się lata, uczestnicy innowacji przygotowali szaszłyki owocowe i uświetnili tym szkolny festyn „Zdrowo jemy – zdrowo żyjemy”. Umywszy owoce, własnoręcznie poćwiartowali je i ponabijali na patyczki, a potem poczęstowali tymi smakołykami koleżanki, kolegów, pracowników szkoły oraz przybyłych gości.

Czytaj więcej: Częstujemy "zdrowiem" innych.

Wiemy jak zachowywać się przy stole.

W miesiącu kwietniu uczestnicy innowacji pogłębili swoją wiedzę na temat zasad savoire-vivre’u obowiązujących przy stole.

Spotkanie rozpoczęło się od przygotowania miejsca posiłku. Uczniowie sami nakryli do stołu i zadbali o miłą atmosferę. Jedząc podany obiad, uczyli się, jak mają siedzieć, jak trzymać sztućce i jak się zachowywać. Przeanalizowali też różne sytuacje, które mogą wydarzyć się podczas uroczystego obiadu – wiedzą już, jak zareagować, gdy trzeba odebrać pilny telefon lub odejść od stołu i nie urazić tym innych.

Czytaj więcej: Wiemy jak zachowywać się przy stole.

Uczymy się ratować.

Kolejne spotkanie miało na celu przełamanie lęków związanych z ratowaniem ludzkiego życia oraz wyposażenie uczniów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy.

W czasie dwugodzinnego szkolenia uczniowie przypomnieli sobie numery alarmowe oraz zasady wzywania pomocy. Zapoznali się teoretycznie z podstawowymi zasadami obowiązującymi podczas udzielania pierwszej pomocy w razie omdlenia, nagłego zatrzymania krążenia, porażenia prądem, ukąszenia, poparzenia, krwotoku oraz ataku epilepsji. Po części teoretycznej przyszedł czas na nabycie praktycznych umiejętności i ćwiczenia w prowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej na fantomie treningowym oraz układanie poszkodowanego w tzw. „pozycji bezpiecznej”.

Czytaj więcej: Uczymy się ratować.

Odzywiamy się zdrowo.

Marzec poświęcony był zdrowemu odżywianiu.

Uczniowie wnikliwie przeanalizowali „Talerz zdrowia” i plakaty ilustrujące piramidę zdrowia. Zapoznali się również z wytycznymi dotyczącymi prawidłowych nawyków żywieniowych. Drogą segregacji określili, które produkty spożywcze nie służą ich zdrowiu i dlaczego.

Następnie samodzielnie  - opierając się na zdobytej wiedzy- opracowali menu dwunastolatka na siedem dni tygodnia. Przy wykonaniu tego zadania pracowali z wykorzystaniem TIK-u. Ich barwne jadłospisy przeszły cenzurę i zostaną udostępnione rówieśnikom.

Warto podkreślić i zapamiętać, że nie na wszystko mamy wpływ, ale to, co zjemy na śniadanie i kolację jednak trochę od nas zależy.

JADŁOSPIS

             PONIEDZIAŁEK

Śniadanie:

-owsianka z orzechami włoskimi.

Drugie śniadanie:

-ciemne pieczywo z masłem , serem żółtym , pomidorem i woda mineralna.

Obiad:

-ryba na parze, ciemny ryż , sałatka (mizeria) i kompot truskawkowy.

Podwieczorek:

-jabłko i szklanka soku pomarańczowego.

Kolacja:

-razowe pieczywo, ser biały, świeży ogórek i herbata.

 

                 WTOREK

Śniadanie:

-omlet z zielonym groszkiem, kromka pszennego chleba z masłem i herbata.

 Drugie śniadanie:

-banan i mały soczek jabłkowy.

Obiad:

-pierogi ruskie ze śmietaną i kompot wiśniowy.

Podwieczorek:

-kiść winogron i woda mineralna.

Kolacja:

-sałatka grecka.

 

          ŚRODA

Śniadanie:

-bułka kajzerka z topionym serem, papryką i kawa zbożowa.

Drugie śniadanie:

-drożdżówka z kakao.

Obiad:

-zupa jarzynowa.

Podwieczorek:

-pomarańcza.

Kolacja:

-jajecznica z herbatą.

 

 

 

         CZWARTEK

Śniadanie:

-mleko z płatkami kukurydzianymi.

Drugie śniadanie:

-kiwi.

Obiad:

-naleśniki z dżemem malinowym i kompot    porzeczkowy.

Podwieczorek:

-kremówka z soczkiem brzoskwiniowym.

Kolacja:

-ciemne pieczywo z wędliną, sałatą i herbatą.

 

 

         PIĄTEK

Śniadanie:

-jajko sadzone i kawa zbożowa.

Drugie śniadanie:

-batonik zbożowy i herbata.

Obiad:

-makaron z brokułami i kompot malinowy.

Podwieczorek:

-szarlotka i kakao.

Kolacja:

- bułka razowa z wędliną ,pomidorem i herbatą.

 

          SOBOTA

Śniadanie:

-jajko na twardo z kromką ciemnego chleba i herbatą.

Drugie śniadanie:

-drożdżówka z szklanka mleka.

Obiad:

-zupa pomidorowa.

Podwieczorek:

-truskawki i szklanka soku porzeczkowego.

Kolacja:

-kromka jasnego chleba z serem żółtym i cebulą.

 

 

            NIEDZIELA

Śniadanie:

-bułka wieloziarnista z masłem i twarożkiem.

Drugie śniadanie:

-sałatka owocowa z jogurtem.

Obiad:

-kotlet schabowy z ziemniakami, marchewką i  kompotem z gruszek.

Podwieczorek:

-pieczone jabłko i szklanka soku brzoskwiniowego.

Kolacja:

-chleb kukurydziany opiekany w jajku i herbata.

 

Wykonały :

-Aleksandra Wnęk

-Paulina Kurzeja

 

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

sobota

niedziela

Płatki owsiane z mlekiem

Jajko z bekonem

Tosty (powidło albo ser, szynka)

Chleb razowy

(nutella) +gorąca czekolada

Jajecznica

Z chlebem

Chleb razowy (masło, szynka, sałata, pomidor) + herbata

Naleśniki

Z dżemem truskawkowym

Batonik

nestle

Płatki musli

Baton nestle

Płatki

musli

Batonik

zbożowy

Batonik

nastle

Płatki

musli

Devolai z frytkami

Kotlet mielony i ziemniaki

zapiekanka

Zupa warzywna

Pierogi ruskie

Zupa pomidorowa

Zupa ogórkowa

sernik

Galaretka z owocami

Sałatka owocowa

Szarlotka z bitą śmietaną

Kremówka + Koktajl

Kiwi z lodami

Lody waniliowe z owocami

Naleśniki z

Dżemem malinowym

Smażone

warzywa

Parówki z serem  lub chlebem pszennym

Szaszłyki owocowe

Naleśniki

Z nutellą

Jajko na miękko z chlebem pszennym

Wafle z dżemem

morelowym

 

Opracowanie: Wojciech Opyd, Piotr Witteczek

 

 

 

Propagujemy aktywne spędzanie wolnego czasu.

Styczniowe spotkanie upłynęło pod hasłem „My się zimy nie boimy…”.  Głównym ich celem było propagowanie aktywności, jako formy spędzania wolnego czasu.  

Najpierw uczniowie samodzielnie zebrali informacje o różnych grach i zabawach, które można przeprowadzić na świeżym powietrzu w zimowej aurze. Następnie opracowali ranking, typując najciekawsze według nich. W drugiej części spotkania przedstawili kilka własnych propozycji. Niestety warunki atmosferyczne nie pozwoliły na przetestowanie tych najbardziej zwariowanych. 

Biorąc udział w zajęciach, uczniowie poznali atrakcyjne formy spędzania czasu wolnego i przypomnieli sobie zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zabaw na świeżym powietrzu. Zimy już się nie boją…

 

 

Uczymy się mówić "Nie".

Na kolejnych zajęciach grupa innowacyjna podjęła wyzwanie walki z używkami.

W trakcie jednego ze spotkań uczniowie uczyli się , jak grzecznie, ale stanowczo odmówić komuś, kto proponuje papierosa, kieliszek wódki, czy puszkę napoju energetyzującego. Samodzielnie opracowali scenki dramowe, w których wcielili się w rolę „kusicieli”.  Młodzi aktorzy świetnie się przy tym bawili. Szczególnie wesoło było podczas charakteryzacji, dziewczęta w końcu miały chwilę dla siebie i mogły zrobić sobie makijaż.

 Przedstawienia zostały sfilmowane i mamy nadzieję, że będzie je można wykorzystać jako pomoc dydaktyczną o charakterze profilaktycznym.

Obejrzyj film...

Dbamy o siebie.

Miesiąc listopad poświęcony był zdrowym nawykom higienicznym i modzie. Uczniowie przeanalizowali sytuacje, które mogą mieć negatywny wpływ na ludzkie zdrowie i zdobyli wiedzę na temat ubierania się stosownie do warunków pogodowych. Docenili między innymi taki element garderoby zimowej jak czapka i szalik.

Dużą frajdę sprawiło im opracowywanie albumu mody. Wśród propozycji dwunastoletnich projektantów znalazły się różnorakie stroje reprezentujące odmienne style.

 

Planujemy swój dzień.

Tematyka kolejnych zajęć innowacyjnych poświęcona była planowi dnia.

W trakcie dwóch spotkań uczniowie zebrali informacje dotyczące prawidłowego rozplanowania zajęć w trakcie doby. Poszukali wskazówek odnośnie pór posiłków, limitu czasu potrzebnego na zrelaksowanie się i odpoczynek oraz czasu snu, potrzebnego na zregenerowanie sił. Na podstawie zdobytych informacji podjęli próbę opracowania tzw. „zegara dwunastolatka” i  sporządzili szereg „slajdów”, na których zilustrowali codzienne czynności.