Dzień jabłka

Drukuj
Opublikowano
E. Adamczyk Odsłony: 1028

Nawiązując do realizowanego w szkole programu „Szkoła promująca zdrowie" chcemy w kolejnych miesiącach zaprezentować Wam walory najpopularniejszych owoców i warzyw. W październiku głównym bohaterem jest jabłko. Dlaczego? Bo późne lato i wczesna jesień kojarzą się z jabłkami.

 

Ten owoc ma wiele zalet. Po pierwsze, jabłka pochodzą z Polski, po drugie, są tanie, po trzecie, są pyszne! To jeden z pierwszych owoców, które można podawać niemowlakom podczas rozszerzania diety, dlatego polecam je absolutnie wszystkim.

16 ciekawostek na temat jabłek:

  1. Jabłka pochodzą z Azji Środkowej, gdzie ich dzikie gatunki występowały kilka tysiącleci temu. Z Azji Centralnej Jedwabnym Szlakiem nasiona jabłek trafiły na wybrzeża Morza Czarnego, rozpowszechniły się w Persji i Grecji, dotarły do starożytnego Rzymu.
  2. Średniej wielkości jabłko zawiera tylko 0,31 g tłuszczu, nie ma ani grama cholesterolu!
  3. W zależności od odmiany jabłka mają wielkość ziarnka grochu lub małej dyni.
  4. Istnieje ponad 8000 tysięcy odmian jabłek.
  5. Średniej wielkości jabłoń może produkować tyle jabłek, aby wypełnić 20 skrzynek o wadze 42 kilogramów.
  6. Jabłonie należą do rodziny różowatych.
  7. Aby wyprodukować litr cydru, potrzeba ok. 36 jabłek.
  8. Średniej wielkości jabłko ma 80 kalorii.
  9. Dzięki dużemu stężeniu boru jabłka wspomagają poprawę pamięci, koncentracji, uwagi i aktywności elektrycznej mózgu.
  10. Mimo że nie są bogatym źródłem wapnia, mają dużo boru, który wzmacnia kości.
  11. Rozpuszczalny błonnik znajdujący się w jabłkach, nazywany pektyną, pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi.
  12. Przeciętny człowiek zjada 65 jabłek rocznie.
  13. Ludzie znali jabłka już w 6500 roku p.n.e.
  14. W Chinach słowo „jabłko” jest wymawiane „ping”, co oznacza także spokój.
  15. W jabłkach jest 25% powietrza, dlatego unoszą się na wodzie.
  16. Większość korzystnych dla zdrowia przeciwutleniaczy znajduje się na skórze owocu.

 

TROCHĘ TEORII NA TEMAT WARTOŚCI ODŻYWCZYCH JABŁEK

 

Spośród wszystkich witamin obecnych w jabłkach, najważniejsza jest witamina C, która wzmacnia układ odpornościowy. Najbogatsze w tę witaminę są owoce dojrzałe, rosnące po nasłonecznionej stronie drzewa. Im kwaśniejsza odmiana jabłek, tym więcej w nich witaminy. Zawarta w jabłkach witamina C wymiata z organizmu wolne rodniki i bierze udział w wielu procesach metabolicznych, np. biosyntezie kolagenu, przeciwdziałając wiotczeniu skóry oraz zapewniając jej młody wygląd. Witamina C razem z witaminą P uszczelnia i uelastycznia ścianki włosowatych naczyń krwionośnych, zapobiegając powstawaniu wysięków podskórnych i „pajączków”.


Mimo kwaskowatego smaku jabłka odkwaszają organizm, ponieważ zawierają bardzo dużo zasadowych soli mineralnych. Ponadto są bogatym źródłem potasu (m.in. wraz z innymi elektrolitami reguluje on gospodarkę wodną w organizmie i zwiększa napięcie mięśni), a także żelaza, które zapobiega anemii.


Jabłka ułatwiają przyswajanie wapnia przez organizm, dzięki czemu wzmacniają zęby, włosy i paznokcie.

 

Opracowała SEKCJA PROMOCJI ZDROWIA na podstawie materiałów ze strony internetowej www.poradnikzdrowie.pl › Żywienie › Co jesz?