Zaprogramuj marzenia z Uczymy dzieci programować
Działalność innowacyjna w zakresie programowania: „Zaprogramuj marzenia z Uczymy dzieci programować”
Autor: Elżbieta Duda
Uczestnicy: chętni uczniowie klasy 1a
Czas realizacji: rok szkolny 2019/2020
Motywacja i cele wprowadzenia działalności innowacyjnej: „Zaprogramuj marzenia z Uczymy dzieci programować” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020.
Głównym celem jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
Metody pracy: podające, poszukujące, praktycznego działania
Formy pracy: grupowe, zespołowe, indywidualne
Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne:
- Narzędzia do kodowania offline (karty pracy, mata do kodowania, krążki, kolorowe kubki, kolorowe kartki, klocki, szarfy gimnastyczne).
Przewidywane osiągnięcia:
Uczniowie:
- Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów,
- Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych,
- Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii.
Nauczyciele:
- Chętnie sięgają po narzędzia TiK w swojej pracy,
- Poszerzają swoje kwalifikacje, kompetencje.
Rodzice uczniów:
- Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,
- Poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci.
Placówka:
- Wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno - metodyczne,
- Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym.
Częstotliwość zajęć:
Raz w tygodniu.
Bloki tematyczne zajęć uwzględniają podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego, są jej uzupełnieniem, podczas opracowywania szczegółowych scenariuszy wykorzystane zostaną materiały dydaktyczne stworzone w ramach programu Uczymy dzieci programować.
Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy uczniów, ankieta z rodzicami, wywiad z uczniami i rodzicami. Szczegółowa analiza ankiet, obserwacji, wywiadów pozwoli ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić niezbędne modyfikacje i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym roku szkolnym.