Innowacje

Innowacje

        • „Dotknąć słów-wprowadzenie uczniów w świat języka Braille’a.

        • „Dotknąć słów-wprowadzenie uczniów w świat języka Braille’a.
          Autor innowacji:
          mgr Dorota Chrobak/ nauczyciel wspierający działalność  mgr Natalia Dolińska-logopeda
          Adresaci innowacji:
          Chętni uczniowie klas IV-VIII

          .Wprowadzenie i uzasadnienie potrzeby innowacji.
          Współczesna szkoła powinna kształtować u uczniów nie tylko wiedzę ogólną, ale równie empatię, zrozumienie różnorodności oraz otwartość na potrzeby innych. Jednym z ważnych tematów w tym kontekście jest funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami, w tym osób niewidomych i słabowidzących. Wprowadzenie innowacji pedagogicznej dotyczącej języka Braille’a ma na celu poszerzenie świadomości uczniów na temat barier, z jakimi mierzą się osoby niewidome, ora pokazanie sposobów ich przełamywania.
           Cele innowacji:
          Cele główne:
          Uwrażliwienie uczniów na potrzeby osób niewidomych i słabo widzących
          Zapoznanie z alfabetem Braille’a i jego zastosowaniem
          Kształtowanie postawy szacunku, empatii i tolerancji
          Cele szczegółowe:
          Uczeń zna podstawowe zasady pisma Braille’a
          Uczeń potrafi napisać swoje imię w alfabecie Braille’a
          Uczeń rozumie, w jaki sposób osoby niewidome funkcjonują w społeczeństwie
          Uczeń potrafi wskazań narzędzia wspierające osoby z dysfunkcją wzroku
          Uczeń rozwija umiejętność pracy zespołowej i komunikacji
          .Treści innowacji
          Historia powstania języka Braille’a
          Alfabet Braille’a -budowa i zasady odczytu
          Codzienne życie osób niewidomych
          Nowoczesne technologie wspierające osoby niewidome
          Praktyczne ćwiczenia pisania i czytania Braille’a , rozpoznawanie liter, tworzenie podpisów